Nästa nummer

Nästa nummer

Ny tävling

Nya topplistor

Nya High Score

Mycket mer

Nintendowebben Magazine Nummer 5 2016 kommer 16 maj 2016

Månadens artikel: Super Mario Bros. 2

April månads retroartikel.

När man frågar någon vilket som var det bästa Mario-spelet till Nintendo 8-bits så får man oftast svaret Super Mario Bros 3 utan större motivering.  Men i denna månads retroartikel ska vi presentera del två i Super Mario Bros-serien.

SUPER MARIO BROS 2

NINTENDO · NES · 1989

Jag minns så väl mitt första möte med Super Mario Bros 2. Jag hyrde det och man såg direkt skillnaden på detta och Super Mario Bros. Eftersom det bara hade utkommit ett spel innan i serien så tänkte man ju inte på att världen inte var en vanlig Mariovärld. Spelupplägget var nu annorlunda och grafiken var lite mer slipad i denna uppföljare. Vi spelade detta dag ut och dag in ända tills vi äntligen nådde fram till Wart själv. Detta var första gången jag fick gåshud på grund av ett TV-spel. Striden mot Wart var en av de mest intensiva spelupplevelser jag haft och det är väl även därför jag minns Super Mario Bros 2 som en av de bästa spelen till Nintendo 8-bits. Detta beror faktiskt på att detta spel från början var det japanska plattformsspelet Doki Doki Panic.

Mario och kompani reser bort
Mario drömmer en natt om att han hittar en grotta och i den finner han en lång trappa som leder upp till en dörr. När han steg in genom den så hamna han i en helt ny värld. Kort därpå så vaknar han upp ur sin slummer och berättar det för sina vänner. Samma dag så har vännerna en picknick men efter en tid så finner de en grotta som leder till en lång trappa som slutar vid en dörr, precis som i Marios dröm! Smått nervöst men självklart nyfiket så tar sig kvartetten upp för trappan och stiger in i Sub-con, drömvärlden. Ett nytt äventyr tar sin början.

Mario med en anonym roll
I början av varje värld fick man i detta spelet välja vem man ville spela som. Valet stod mellan Mario, hans bror, Prinsessan och Toad. Det speciella var att alla hade sina olika färdigheter så man fick noggrant välja vilken karaktär man ville vara för bästa möjliga prestation innan man fortsatte äventyret. Luigi var mästerhopparen som hoppade både långt och högt. En kul detalj var att han sprattlade med sina ben varje gång han utförde ett hopp, detta gjorde dock så han kändes lite för okontrollerad. Mario var allroundfiguren som var lagom ok på allt vilket gjorde så man sällan föredrog honom, hans vänner var ju roligare. Prinsessan Peach eller Toadstool som hon kallades då kunde sväva fritt i några sekunder vilket var väldigt effektivt bland annat i slutstriden mot Wart. Sen har vi lilla Toad. Denna korta svamptjänare var både snabb och kvick på att dra upp grönsaker så han hade en given skara anhängare som föredrog honom när man spelade, inklusive mig. Alltså stod faktiskt inte självaste Mario i rampljuset i Super Mario Bros 2, kul att de andra fick visa upp sig. Jag vet inte varför men jag har en känsla att vi ändå får se dem igen tillsammans någon gång.

Ett lånat spel
Många vet säkert om att Super Mario Bros 2 är en omgjord version av spelet Doki Doki Panic. Det var därför spelet inte liknade sin föregångare. Anledningen till att man inte ville ge ut den riktiga uppföljaren till SMB var p.g.a. NOA tyckte att den japanska tvåan var alldeles för lik SMB. Därför köpte NOA rättigheterna på Doki Doki Panic och gjorde om det till den amerikanska och europeiska Super Mario Bros 2. I Japan släpptes senare den amerikanska tvåan under namnet Super Mario Bros USA.

Hur bra var då detta arbete som dessa okända tillverkare lyckats producera? Enligt mig är spelet en solid spelupplevelse som ingen borde gå miste om. Om du kan bör du testa det åtminstone en gång i livet. Grafiken är helt ok och funktionell. Lite väl ren och tam på sina ställen men det fungerade. Scrollningen var också lite stel när man skulle upp och ner för skärmen och det fanns även en och annan bugg. Ta till exempel när någon karaktär går igenom en dörr, då ser det ut som de blinkar med ögonen men egentligen är det en grafikbugg. Nåja, nu skall jag inte bli för petig så vi byter ämne. Nu har vi musiken som bjuder på en del trallvänliga slagdängor som jag än idag minns med glädje. Men den hemska trumpetmusiken i slutstriden mot grodvarelsen Wart minns vi eftersom den var en stor anledning till varför man fick sådan panik när man mötte honom, hetsigt kan man milt sagt säga men det ökade spelupplevelsen i vårat fall.

Känslan av att vilja slänga sin konsol i en vägg
Super Mario Bros 2 var kul och jag återvänder gärna tillbaks till den underbara världen Sub-con när jag får chansen men när jag var barn så minns jag att detta spelet kunde reta gallfeber på mig. Spelet innehåller sju stycken världar bestående av tre banor och på varje bana fanns det en boss. Spelet var alltså ganska långt. På denna tid existerade inte minnesfunktioner och lösenord var inte vanligt än. Detta medföljde att blev det game over så blev det verkligen game over och konsolen eller handkontrollen låg i farozonen för grov misshandel. Somliga etapper av spelet är väldigt svåra och frustrerande. Man spenderade långa stunder för att vinna till sig extraliv i spelets inbyggda enarmade bandit spelet så man skulle överleva fram till Wart. Kanske beror det på att man var så ung men jag ansåg spelet var rätt svårt till och från.

Super Mario Bros 2 är ett spel jag rekommenderar varmt för dem som inte testat det. Ni som har ett Game Boy Advance har det näst bästa, något som är näst intill identiskt med originalet. Det finns även med i Super Mario All Stars som släpptes 1993.

Tävling och Vinnare

Denna månad kommer vi på Nintendowebben Magazine att ha en tävling där man kan vinna upp till 1000 Nintendowebben Points.

Tävlingen går ut på att man ska få bästa tid på banan Dry Dry Desert i Mario Kart Grand Prix – Mushroom Cup i spelet Mario Kart Double Dash. När man är nöjd med sin tid så skicka man in sin tid genom att använda vårt formulär som finns här, glöm inte att ange ditt användarnamn på Nintendowebben.se.

Vi vill ha det senast 13 maj 2016.

Vinnarna presenteras i Nintendowebben Magazine nummer 5 som kommer 16 maj 2016.

Vinnare – mars 2016

1:a pris – 1000 NWP

krysset80

Resultat: Baby Park – 1.18.540

2:a pris – 500 NWP

Ingen vinnare

3:e pris – 250 NWP

Ingen vinnare

High Score

Nintendowebbens High Score

Mario Kart: Double Dash

Bana: Peach Beach

1.45.614

Skicka gärna in egna High Score-resultat till Nintendowebben Magazine genom vårt kontaktformulär som finns här.

Pro´s Corner

Här är månadens Pro´s Corner. Vill ni skicka in egna frågor så kan ni göra det via vårt kontaktformulär som finns här.

Mega Man (NES)

I brukanvisningen till Mega Man står det att man kan huka sig. Hur gör man det? Jag får det i alla fall inte att fungera på mitt spel.
Svar:
Det är ett feltryck som går igen från den amerikanska manualen. Det går nämligen inte att huka sig vare sig i den svenska eller amerikanska versionen av Mega Man. Toligen skrevs manualen innan spelet var riktigt färdigt.

Tips & Tricks

Här är månadens tips och tricks. Vill ni skicka in egna tips och tricks så kan ni göra det via vårt kontaktformulär som finns här.

Super Mario All Stars

Super Mario Bros. The Lost Levels

Radera Hi-Score i Super Mario Bros. The Lost Levels
På titelskärmen, tryck A, B, L och R på samma gång.

Månadens Läsarnas topplista

Så var det dags att presentera läsarnas topplista för april 2016.

Nintendowebben Magazine läsarnas topp 10 – april 2016

  1. The Legend of Zelda: Majora´s Mask 3D, Nintendo 3DS
  2. Super Mario Maker, Nintendo Wii
  3. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, Nintendo 3DS
  4. The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Nintendo 64
  5. The Legend of Zelda: Majora´s Mask, Nintendo 64
  6. The Legend of Zelda: Twilight Princess, Nintendo Wii/Nintendo GameCube
  7. Mario Kart 8, Nintendo Wii
  8. The Legend of Zelda: Ocarina of Time/Master Quest, Nintendo GameCube
  9. Mario Kart 64, Nintendo 64
  10. The Legend of Zelda: A Link to the Past, Super NES

Denna lista kan ni som läsare påverka genom att använda vårt kontaktformulär som finns här.

Månadens topplistor

Så var det dags att presentera april månads topplistor.

Nintendowebben Magazine topp 10 – april 2016

  1. The Legend of Zelda: Majora´s Mask 3D, Nintendo 3DS
  2. Super Mario Maker, Nintendo Wii
  3. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, Nintendo 3DS
  4. The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Nintendo 64
  5. The Legend of Zelda: Majora´s Mask, Nintendo 64
  6. The Legend of Zelda: Twilight Princess, Nintendo Wii/Nintendo GameCube
  7. Mario Kart 8, Nintendo Wii
  8. The Legend of Zelda: Ocarina of Time/Master Quest, Nintendo GameCube
  9. Mario Kart 64, Nintendo 64
  10. The Legend of Zelda: A Link to the Past, Super NES

Minecraft: Wii U Edition kommer i fysisk form

Minecraft: Wii U Edition finns ju som bekant på Nintendo eShop sedan 17 december 2015. Har du köpt det ännu eller har du väntat på att det ska komma i fysisk form?

Då kommer denna nyhet att göra dig glad. Det har via Minecrafts officiella twitter-konto meddelats att Minecraft: Wii U Edition kommer att komma i en fysisk utgåva. Det nämns inget releasedatum.

Minecraft Wii U Edition får ny uppdatering

Studio 4J har meddelat att man ska släppa en ny uppdatering av spelet Minecraft Wii U Edition.

Denna uppdatering innehåller bland annat Story Mode skin pack, achievements och stöd för Wii Classic Controller/Wii Classic Controller Pro, alla funktioner som ingår i denna uppdatering kan ses nedan. Denna uppdatering släpps idag 6 april 2016.

Change log for Patch 4 – April 6th 2016

  • Added Story Mode skin pack
  • Added achievements
  • Added support for Wii Classic Controllers
  • Added new “Minecart Sounds” option to Audio Settings
  • Added Huge Mushroom Blocks to the Creative and Superflat menus
  • Improved sprint control
  • Fix for issue where the Ender Dragon would be immune to attacks
  • Fix for Slimes not spawning in certain Swamps and Slime Chunks
  • Fix for Potion of Swiftness, Potion of Slowness and Speed bonus of Beacon having no effect on the player
  • Fix for teleporting a player while they are sleeping in a Bed not working properly
  • Fix for some chunks in the Overworld not generating for clients of a multiplayer game
  • Fix for issue where Experience Orbs could not be obtained by some trades with Villagers
  • Fix for Thorns enchantment not affecting players
  • Fix for MCCE #747 – TNT cannon not working
  • Fix for MCCE #659 – Doors have a weird texture on top when open (And other sides)
  • Fix for MCCE #1854 – Grass positioning is perfect
  • Fix for MCCE #1826 – White tulip description incorrect
  • Fix for MCCE #1756 – Witch Hut Bounding Box Too Small
  • Fix for MCCE #1260 – Submerged Witch Huts
  • Fix for MCCE #483 – Camera jitter and player unable to move when looking at chest you are standing on
  • Fix for MCCE #863 – The map does not work as it should (unless “View Hand” is turned on)
  • Fix for MCCE #1757 – Slimes spawning in witch huts
  • Fix for MCCE #1739 – No icon in item frame map
  • Fix for MCCE #1803 – Item frames vanishing in very strange draw distance