Månadens artikel: Super Mario World

Här är månadens artikel.


Juni månads retroartikel.

Det var först 1998 som har Yoshi fick ett eget spel, Yoshi´s Story. Men det var redan 1990 som han gjorde speldebut. Som Marios husdjur i klassiska Super Mario World.

SUPER MARIO WORLD

NINTENDO · SUPER NES · 1990

När Shigeru Miyamoto och hans team började planera Super Mario World hade de inget lätt uppgift framför sig. De skulle inte bara följa upp världens genom tiderna mest sålda spel och världens bästa NES spel Super Mario Bros 3, utan även uppgradera det omåttligt populära plattformskonceptet. Super Mario World skulle bli Nintendos första 16bits-spel och en ny konsols flaggskepp. Det fick inte bli annat än bäst.
Under samma period arbetade Shigeru Miyamoto med ytterligare tre Super NES-klassiker, F-Zero, Pilotwings och Legend of Zelda: A Link to the Past, vilket innebar att han inte kunde lägga ned all sin tid på det nya Mario-spelet. Ändå blev det ett av spelhistoriens bästa plattformsäventyr. Med betoning på äventyr.
I Super Mario Bros 3 hade Nintendo börjat att experimentera med en karta som visa alla banorna. I Super Mario World tog de steget fullt ut och lät spelaren utforska en hel värld och delvis välja vilka anor Mario skulle ge sig in på. Varje bana gick att gå från början till slut, men för att komma till alla gömda delar av världen var man tvungen att hitta alternativa utgångar. Varje ny utgång man upptäckte sparades i minnet och lyckades man hitta alla 96 fick man en belöning som bevis på att man var en fulländad Super Mario World-spelare.

Förutom det mer äventyrsbetonade upplägget var det två inslag som gjorde Super Mario World unikt; den gula kappan och den lilla dinosaurien Yoshi.
Redan i föregångaren, till NES, hade Mario kunnat färdats i luften kortare sträckor, men med den nya kappen kunde han med lite träning flyga genom hela bonor och dessutom göra sig av med otrevliga fiender genom att vifta bort dem.
Från och med Super Mario World har Yoshi ersatt Luigi som Marios mest pålitlige samarbetspartner. Genom att rida på hans gröna lilla husdjur kunde man plötsligt hoppa högre, undvika vissa fiender, kontrollera sina flygturer bättre och framför allt samla bär och andra roliga föremål med hjälp av Yoshis långa tunga.

Dagens avancerade teknik har visserligen tagit hela Mario-konceptet till en helt ny dimension, men fortfarande är det få spelupplevelser som överträffar ett traditionellt sidoscrollande plattformspel. Och hur tjusiga Donkey Kong Country och Sonic the Hedgedog än må vara är det fortfarande Super Mario World som framstår som nittiotalets bästa sådana.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.